Aankoop traject

Als u een aankoop laat bemiddelen via Alpreal, of uit het bestand van Alpreal wilt kopen, gaat dat als volgt.

1) Bepaling van een bod: onder welke voorwaarden en tegen welke prijs.
Normaal gesproken gaat dat niet zoals in Nederland met een paar keer bod en tegenbod, maar is het gebruikelijk dat de makelaar beide partijen polst tot waar men gaan wil of kan. Vervolgens zoekt de makelaar een middenweg waarmee beide partijen tevreden kunnen zijn.

2) Het doen van een 'Kaufanbot', het bod. Dit gebeurt schriftelijk waarbij eventueel bijkomende voorwaarden mee opgenomen worden. Tevens ondertekent u een provisie verklaring aan de makelaar.

3) Als de verkopende partij het 'Kaufanbot' aanneemt, dan gebeurt dit middels een 'Annahmeerklärung des Verkäufers'. Hierin staat dan dat uw bod geaccpeteerd is.
Neemt de verkopende partij uw bod niet aan, dan bemiddelen wij en proberen beide partijen nogmaals bij elkaar te brengen.

4) Als uw bod aangenomen is wordt het koopcontract 'Buchungsfähige Kaufvertrag' opgesteld. Het is gebruikelijk dat dit zo'n 2 weken duurt, soms langer soms korter. Meestal wordt er van de koper een aanbetaling verlangt (te storten op een notaris rekening 'Treuhand Konto"), te betalen binnen een week nadat dit koopcontract klaar en ondertekend is.
Het ondertekenen gebeurt soms met beide partijen tegelijk, maar dit is niet noodzakelijk. Mocht u een financiering in Oostenrijk nodig hebben, dan kunnen wij u daar mee helpen. Wij werken met verschillende lokale partners voor u samen.

5) Voor de overdrachtsdatum moet de koopsom op een notaris rekening gestort zijn. De feitelijk overdracht verloopt vaak geruisloos, de ondertekening heeft namelijk al eerder plaats gehad.

6) Afhankelijk van de drukte bij de oostenrijkse fiscus en het kadaster, ontvangt u binnen 1 week tot soms wel een half jaar het bewijs van het kadaster dat het onroerend goed op uw naam staat.